Prvý pokus o získanie licencie Pavlovi Ruskovi nevyšiel, pretože v žiadosti neuviedol presné údaje a zatajil svoju spoločníčku Sylviu Volzovú. Tá pomohla nájsť zahraničného partnera, americkú spoločnosť CME, ktorá do rozbehnutia firmy investovala asi miliardu korún.
Rusko, ale najmä jeho spoločníčka Volzová mali kontakty na členov vtedajšieho vládneho HZDS vrátane predsedu Národnej rady Ivana Gašparoviča. Za udelenie licencie politicky nominovanou licenčnou radou sa mali zasadzovať aj niektorí členovia SNS. Zakladať televíziu pomáhal Ruskovi aj herec Ľubo Gregor, ktorého časom Rusko z televízie vyhodil.
Vplyv Markízy podcenili
Vplyv nezávislej televízie však mnohí politici, vrátane samotného predsedu HZDS Vladimíra Mečiara, ktorý bol na Ruskovej svadbe, podcenili. V tom čase sa televízia Nova v Česku len začínala rozvíjať, úspech nezávislej televízie na trhu nebol istý. HZDS sa navyše spoliehala na svoj vtedajší vplyv v Slovenskej televízii.
Vtedajší vládni politici podcenili aj samotného Ruska. Už rok po začiatku vysielania kritizovala Markíza snahu niekoľkých členov HZDS, ktorí chceli sprivatizovať STV2.
Pri vyhrocovaní konfliktu medzi prezidentom Michalom Kováčom a premiérom Mečiarom sa Markíza začala stavať na stranu prezidenta.
Neskôr začala televízia pripravovať pôdu na návrat Rudolfa Schustera do veľkej politiky a výrazne medializovala jeho stranu SOP. Podobný scenár sa zopakoval, keď sa Rusko rozhodol pre vstup do politiky a utvoril si vlastnú stranu ANO.
Boj o Markízu pred voľbami
Rusko pod vplyvom svojej mediálnej slávy podcenil svoje záväzky. Pred voľbami 1998 sa objavili dlhy televízie Markíza voči spoločnosti ESPE Studio, ktorú vlastnil Siloš Pohanka. Rusko dlh neuznával.
Pohľadávku ESPE Studia napokon kúpila firma Gamatex. V auguste toho roku firma obsadila televíziu Markíza, podobný scenár sa zopakoval v septembri, keď si Gamatex zobral na pomoc silných chlapcov, členov bratislavského podsvetia.
Za "záchranu demokracie" vo významnom médiu sa postavili politici vtedajšej opozície i obyčajní ľudia, ktorí prišli vlastným telom brániť Markízu. Rusko na čas odišiel do zahraničia a z obavy o svoju bezpečnosť si najal ukrajinskú ochranku.
Rusko predáva podiely
Ku koncu roka 1999 predal Rusko časť svojho podielu šéfovi agentúry Forza Jánovi Kováčikovi a spolumajiteľovi SCP Ružomberok Milanovi Fiľovi. V roku 2000 nakoniec firma STS, ktorá prevádzkuje televíziu, kúpila firmu Gamatex.
K významným majetkovým presunom v Markíze došlo koncom roka 2001. Ruskova spoločníčka Sylvia Volzová predala svoj 50-percentný podiel v spoločnosti Markíza Slovakia, ktorá vlastnila licenciu. Novým spolumajiteľom sa stala firma Media Invest, ktorú zastupoval podnikateľ Ján Kováčik. Časť podielu potom predal CME.
Rusko v roku 2002 tvrdil, že celý svoj podiel v Markíze predal Františkovi Vizvárymu. Nedávno priznal, že z Markízy stále dostával dividendy a že v prípade, ak bude chcieť, Vizváry mu podiel vráti.
Predaj Markízy sa uskutočňuje v čase, keď jej postavenie na trhu klesá. V niektorých dňoch ju v sledovanosti prekonáva televízia JOJ.
(zu, r)